Congrès Français de Psychiatrie – Lyon Novembre 2023

STRANGER TEENS: HOW TO REDEFINE THE TREATMENT OF ADD/ADHD THROUGH AN  INTEGRATIVE PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT  AND A MULTIMODAL APPROACH IN ADOLESCENTS. TWO CASE STUDIES.

CUADRADO, J. 1,2,3 ., GARCIA, M.1,2., ROUCHY, E.1,2,4, LEGIGAN, C.4, MEYER., E.5

1 Université de Bordeaux, Faculté de Psychologie, 3 Ter, place de la Victoire, Bordeaux 33076, France
2 ISCJ (Institut des Sciences Criminelles et de la Justice), Université de Bordeaux, France
3 Cabinet de psychologie du Tondu, 226 rue du Tondu, 33000 Bordeaux
4 Centre Hospitalier de Cadillac, 89, rue Cazeaux-Cazalet, 33410 Cadillac, France
5 INSEI (Institut Nationale Supérieur de la recherche et la formation Pour l’Éducation Inclusive), 58-60 avenue des landes, 92150 Suresnes, France

________________________________________________________________

ABSTRACT

In the treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in adolescents, medicated and non-medicated approaches produce similar effects, although the first are preferred and recommended by international guidelines (1). However, they are less effective in the long term than psychological and psychosocial therapies (2), which can reduce the cognitive and emotional problems associated with ADHD (3,4). In an integrative approach, multimodal therapies combining these approaches seem to be more effective in either the short or long term (5). In France, the Haute Autorité de Santé (HAS) recommends a global approach, based on psychotherapy, rehabilitation and parental guidance, with medication as a secondary option.

The discrepancy between the HAS and international recommendations highlights the problem of the therapeutic management of ADHD, with one approach favoring pharmacological treatment and the other psychosocial. Moreover, the diversity of therapies offered in France by the various mental health players calls into question the relevance of these approaches to the management of ADHD in adolescents.

After a brief overview of the variety of ADHD treatments, an analysis based on two clinical cases, Ulysse and Eole, will explore the issues raised by these different approaches, examining in particular the relevance of holistic management. Despite similar diagnoses and initial phases of treatment, Ulysse benefited from a multimodal approach, whereas Eole was treated exclusively with medication.

With common therapeutic goals, a multidisciplinary and multimodal approach demonstrated the importance of comprehensive management, reflected in the divergent progress of Ulysses and Eole in different areas. However, Ulysses’ symptom-focused approach neglected subjective dimensions, while Eole’s approach failed to comply with international recommendations for the treatment of behavioral and cognitive problems.

In conclusion, beyond evidence-based approaches and divergent recommendations, a mixed approach combining evidence-based practices and a more individualized and functional approach is essential. To achieve this, the systematization of integrative psychological assessments appears to be a necessary step for a global therapeutic approach.

________________________________________________________________

RESUME – Français


Dans le traitement du trouble du déficit de l’attention avec hyperactivité (TDAH) chez les adolescents, les approches médicamenteuses et non médicamenteuses produisent des effets similaires, bien que les premières soient préférées et recommandées par les directives internationales (1). Cependant, elles sont moins efficaces à long terme que les thérapies psychologiques et psychosociales (2), qui peuvent réduire les problèmes cognitifs et émotionnels associés au TDAH (3,4). Dans une approche intégrative, les thérapies multimodales combinant ces approches semblent être plus efficaces à court ou à long terme (5). En France, la Haute Autorité de Santé (HAS) recommande une approche globale, basée sur la psychothérapie, la rééducation et l’orientation parentale, avec les médicaments en tant qu’option secondaire.

L’écart entre les recommandations de la HAS (Haute Autorité de Santé) et celles internationales met en lumière le problème de la prise en charge thérapeutique du TDAH, avec d’un côté une approche favorisant le traitement pharmacologique et de l’autre le traitement psychosocial. De plus, la diversité des thérapies proposées en France par les différents acteurs de la santé mentale remet en question la pertinence de ces approches dans la gestion du TDAH chez les adolescents.

Après un bref aperçu de la variété des traitements du TDAH, une analyse basée sur deux cas cliniques, Ulysse et Éole, explorera les problématiques soulevées par ces approches différentes, examinant en particulier la pertinence d’une gestion holistique. Malgré des diagnostics similaires et des phases initiales de traitement semblables, Ulysse a bénéficié d’une approche multimodale, tandis qu’Éole a été traité exclusivement par médication.

Avec des objectifs thérapeutiques communs, une approche multidisciplinaire et multimodale a démontré l’importance d’une prise en charge globale, reflétée dans les progrès divergents d’Ulysse et d’Éole dans différents domaines. Cependant, l’approche axée sur les symptômes d’Ulysse a négligé les dimensions subjectives, tandis que l’approche d’Éole n’a pas respecté les recommandations internationales pour le traitement des problèmes comportementaux et cognitifs.

En conclusion, au-delà des approches fondées sur des preuves et des recommandations divergentes, une approche mixte combinant des pratiques fondées sur des preuves et une approche plus individualisée et fonctionnelle est essentielle. Pour y parvenir, la systématisation de l’approche intégrative est nécessaire.

________________________________________________________________

REFERENCES

  1. Mattingly GW, Wilson J, Rostain AL. A clinician’s guide to ADHD treatment options. Postgrad Med. 2017;129(7):657‑66.
  2. Guo C, Assumpcao L, Hu Z. Efficacy of Non-pharmacological Treatments on Emotional Symptoms of Children and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Meta-Analysis. J Atten Disord. févr 2022;26(4):508‑24.
  3. Hinshaw SP, Arnold LE, For the MTA Cooperative Group. Attention‐deficit hyperactivity disorder, multimodal treatment, and longitudinal outcome: evidence, paradox, and challenge. WIREs Cogn Sci. janv 2015;6(1):39‑52.
  4. Lambez B, Harwood-Gross A, Golumbic EZ, Rassovsky Y. Non-pharmacological interventions for cognitive difficulties in ADHD: A systematic review and meta-analysis. Journal of Psychiatric Research. 1 janv 2020;120:40‑55.
  5. Drechsler R, Brem S, Brandeis D, Grünblatt E, Berger G, Walitza S. ADHD: Current Concepts and Treatments in Children and Adolescents. Neuropediatrics. oct 2020;51(05):315‑35.
  6. HAS. Haute Autorité de Santé. 2021 [cité 27 août 2023]. Trouble du neurodéveloppement/ TDAH : Repérage, diagnostic et prise en charge des adultes – Note de cadrage. Disponible sur: https://www.has-sante.fr/jcms/p_3302480/fr/trouble-du-neurodeveloppement/-tdah-reperage-diagnostic-et-prise-en-charge-des-adultes-note-de-cadrage
  7. Mucci F, Carpita B, Pagni G, Vecchia AD, Bjedov S, Pozza A, et al. Lifetime evolution of ADHD treatment. J Neural Transm. 1 juill 2021;128(7):1085‑98.
  8. Qiu H, Liang X, Wang P, Zhang H, Shum DHK. Efficacy of non-pharmacological interventions on executive functions in children and adolescents with ADHD: A systematic review and meta-analysis. Asian J Psychiatr. sept 2023;87:103692.
  9. Daley D, Van Der Oord S, Ferrin M, Cortese S, Danckaerts M, Doepfner M, et al. Practitioner Review: Current best practice in the use of parent training and other behavioural interventions in the treatment of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2018;59(9):932‑47.
  10. Le Lidec O, Michelon C, Vernhet C, Baghdadli A. Impact d’un programme d’éducation thérapeutique du patient sur la qualité de vie d’enfants avec TDAH et celle de leurs parents. Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence. août 2023;S0222961723001113.
  11. Conway F. Psychodynamic psychotherapy of ADHD: A review of the literature. Psychotherapy. 2012;49(3):404‑17.
  12. Sibley MH, Bruton AM, Zhao X, Johnstone JM, Mitchell J, Hatsu I, et al. Non-pharmacological interventions for attention-deficit hyperactivity disorder in children and adolescents. The Lancet Child & Adolescent Health. 1 juin 2023;7(6):415‑28.
  13. Ogundele M, Ayyash HF. ADHD in children and adolescents: Review of current practice of non-pharmacological and behavioural management. AIMS Public Health. 2023;10(1):35‑51.
  14. Michel G, Aubron V, Purper-Ouakil D, Cortese S, Mouren MC. Enjeux actuels de l’évaluation psychologique dans la clinique de l’enfant et de l’adolescent: vers une approche intégrée de la psychopathologie. Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique. août 2008;166(7):509‑15.
  15. Cuadrado J, Meyer É, Maire J, Legigan C, Sentenac C, Athane M, et al. Haut potentiel intellectuel, enjeux d’un bilan psychologique intégratif en clinique de l’adolescent. À propos d’une étude de cas. Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique. juin 2023;181(6):547‑56.
  16. Meyer É, Cuadrado J, Maire J, Michel G. La dysmnésie en mémoire à long terme sémantique ou les difficultés scolaires diffuses : un cas clinique. Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique. juin 2022;180(6):579‑87.
  17. Ngo H, Vanderlaan D, Aitken M. Self-esteem, symptom severity, and treatment response in adolescents with internalizing problems. Journal of affective disorders. 2020;273:183‑91.
  18. Abbass A, Rabung S, Leichsenring F, Refseth JS, Midgley N. Psychodynamic psychotherapy for children and adolescents: a meta-analysis of short-term psychodynamic models. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2013;52 8:863‑75.

Laisser un commentaire

Propulsé par WordPress.com.

Retour en haut ↑